Bilincs és mosoly
FIGYELEM! A KÖVETKEZŐ KRITIKA AZOKNAK SZÓL, AKIK MÁR LÁTTÁK A FILMET, DE KÍVÁNCSIAK EGY EMBER VÉLEMÉNYÉRE ÉS A SAJÁT GONDOLATAIKAT VALAMIFÉLEKÉPPEN ÖSSZE SZERETNÉK EGYEZTETNI EGY ÍRÁSSAL! TARTALMAZNI FOGJA A FILM VÉGÉT ÉS A FONTOSABB MOTÍVUMOKAT, TEHÁT SPOILERES! KIFEJEZETTEN AZOKNAK AJÁNLOM, AKIK MÁR MEGNÉZTÉK EZT A MŰVET.
EZUTÁN PEDIG ARRA HÍVNÁM FEL A FIGYELMET, HOGY A KÖVETKEZŐ ÍRÁS CSAK AZ ÉN ÁLLÁSPONTOM, AZ ÉN VÉLEMÉNYEM: ETTŐL MÉG NEM KELL IGAZNAK LENNI! JÓ SZÓRAKOZÁST!
Miután befejeztem a Diploma előtt c. filmet és megírtam a kritikát, majd felraktam, a sorsolás a Bilincs és mosoly c. filmre esett. Ekkor már az este 10 órát elérte az idő, de fogtam magam és megnéztem, mert rettentően érdekelt. Nem volt hiába az erőfeszítésem, mert nagyszerűnek tartom ezt a Paul Newman által még jobbnak titulált erős művet, mely úgy gondolom, hogy nem fog rövid időn belül kivánszorogni az élményeim közül.
Mielőtt belekezdtem nézői szerepem megvalósításába, átnéztem pár véleményt róla és megosztottak voltak a kritikák, ami nem egy ritka dolog a filmvilágban. Mindenkinek saját szubjektív nézőpontja van, senkit sem szabad elítélni, mert mást szeret, amit mondjuk mi nem. Meg kell hogy mondjam viszont: azokkal a kritikákkal a legnemesebb értelemben nem értettem egyet, miszerint vontatott és unalmasnak vélték a Bilincs és mosolyt, ami úgy gondolom hogy egy nagy hiba, a relatív véleményalkotástól eltekintve is.
A film legnagyobb stílusjegye, hogy miközben azt hisszük, hogy egy frenetikus vígjáték közepébe estünk bele, mindig jönnek olyan jelenetek, amelyek kiemelnek ebből az érzetből és rávilágítanak arra, hogy: "Hé öreg, ez annyira nem vicces." Egy olyan emberről láthatunk ódát, aki egyre jobban arra törekszik, hogy a körülötte és a saját magában összedőlt világot újraépítse azzal, hogy átnéz szorult helyzete felett és viccel, bohózattal próbálja meg ezt kiegyenlíteni, ami egy nagyon tiszteletreméltó dolog. Mert ha bilincsben vagyunk is, attól még mosolyoghatunk. Erre még rátesz egy lapáttal, hogy a mi Luke-unk valójában csak egy kis közterületsértés miatt került erre a nyomortelepre, ami eltörpül a vele együtt érkező gyilkosok és rablók bűnei mellett. Az egész egy nagy igazságtalanságon alapszik és ezt az első perctől érzékeljük. Erre a szélhámos, rendkívül jó humorú és kitartó ember szerepére, tökéletesebb művészt nem válaszhattak volna, mint Paul Newmant. Annyira el tudott merülni, vagy ha jobban tetszik, annyira azonosulni tudott a szerepével, hogy az valami frenetikus és az atmoszférához ez nagy mértékben hozzájárul, hisz egy alakítás csak két dolgot tud kölcsönözni: vagy elcsépelt lesz tőle az adott mű, vagy felemeli egy magasabb szintre és természetesen itt a
második perspektíva valósult meg. George Kennedy, a legjobb haverja is jól alakított, de nem érzem indokoltnak az Oscar-díjat, csak Newman esetében. Szerintem nem volt egészen igazságos, ami ironikus, mert az egész film erről szólt. Ha-ha-ha.
A legfontosabb motívum, a sokak számára elhanyagoltnak tekinthető Szemüveges főnök (sajnos ennél jobb szavakkal nem lehet illetni, mivel majdhogynem mindenki főnök volt a filmben), aki sohasem szólalt meg, egyetlen egyszer sem a játékidő alatt, mégis arcmimikájával és testmozdulataival frenetikus alakítást hozott össze. Csodálom hogy a pantomim-művészek nem avatták szentté a halála után, de viccet félretéve, szerintem szent igaz, hogy nagyot alakított. Azt viszont mindenképp meg kell említenem, hogy ha az én nézőpontomat vizsgáljuk: szerintem ő egy jelkép a filmben. Egy motívum. Talán a halál motívuma, mert miközben bilincsben vagyunk, de mosolygunk és elvagyunk, futunk a halál elől is, aki végül is eljő értünk, amely itt a film végében nyilvánult meg. Luke viszont ekkor sem adta fel: még félholtan a kocsi hátsó ülésén is rámosolygott a legjobb haverjára.
A Bilincs és mosoly, mint regény, mint pedig film, szilárdan kitart egy üzenet mellett: ha szórakozunk az igazságtalansággal, pórul járhatjuk, de ez ne tántorítson el bennünket, törjünk ki a kínzás alól és éljük olyannak az életünket, amelynek mi akarjuk. Frenetikus mű.



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése